×
Compartir
Diario, Reflexion 21.01.2025

De cando a arte inunda a protesta

Ou de como o río Ulla atravesou a manifestación contra Altri en Compostela



Para leer el texto en castellano pulsa aquí.

O río atravesando a rúa da Senra
O río atravesando a rúa da Senra. Foto de Natalia Varela

A arte ten a capacidade de explorar novas formas de achegarse á realidade, de expandir os modos de contar o que nos preocupa ou nos afecta. Isto ocorreu na manifestación contra a Altri o pasado 15 de xaneiro en Compostela. Unha morea de persoas inundou a cidade berrando ben forte a súa oposición á macrocelulosa que se pretende instalar na comarca da Ulloa. Este territorio vivo demostrou, xunto a moitas aliadas, o seu rexeitamento á implantación dunha industria que non só afectaría á comarca da Ulloa, senón a moitos dos territorios que pertencen a bacía do río Ulla, tanto aos seus ecosistemas como aos sistemas de produción alimentaria.  

A manifestación, convocada pola Plataforma Plataforma Ulloa Viva e PDRA, contou, entre moitas aliadas, co proxecto de arte participativo Os Contos do Leite, impulsado dende Concomitentes dende o ano pasado. O proxecto busca, baixo o liderado veciñal, poñer en valor os modos de vida actuais desta comarca á vez que reivindica un futuro imbricado coa terra. Entre as accións vencelladas a este proceso, que actualmente está en fase de deliberación colectiva, estivo a de aproveitar as sinerxías da arte para performativizar ese berro colectivo. 

Voluntarias sostendo o río no Obradoiro. Foto de Laura Prieto Álvarez
Voluntarias sostendo o río no Obradoiro. Foto de Laura Prieto Álvarez

Grazas a moitas persoas voluntarias que sostiveron unha longa tea de 150 metros, un río Ulla simulado atravesou a capital de Galicia durante a manifestación. A tea ía acompañada de numerosas pancartas, feitas por manifestantes, que representaban algúns dos elementos naturoculturais que acompañan ao Ulla no seu discurrir ata a Ría de Arousa (vacas, troitas, berberechos, queixos, mexillóns, páxaros, etc.). Así, este xesto colectivo foi quen de subliñar o feito de que a macrocelulosa afectaría a moitos  dos territorios que baña o río.

Grupo de xente nova sostendo pancartas coa biodiversidade do Ulla.
Grupo de xente nova sostendo pancartas coa biodiversidade do Ulla.

Ademais de poder ser exhibida en centros artísticos, a arte está ao servizo da cidadanía e ten a capacidade de crear novas imaxes icónicas para responder aos malestares contemporáneos. Esta longa tea que desembocou nunha praza tan significada como a do Obradoiro, corazón das grandes manifestacións históricas galegas, continuou unha xenealoxía de manifestacións, como a do Nunca Máis, nas que a cidadanía demostrou a súa arela polo coidado da vida dende a arte e a creatividade.

A tea que simula o Ulla no Obradoiro. Foto de Laura Prieto Álvarez
A tea que simula o Ulla no Obradoiro. Foto de Laura Prieto Álvarez

De cuando el arte inunda la protesta.  O de cómo el río Ulla atravesó la manifestación contra Altri en Compostela

El arte tiene la capacidad de explorar nuevas formas de acercarse a la realidad, de expandir los modos de contar lo que nos preocupa o nos afecta. Esto ocurrió en la manifestación contra Altri el pasado 15 de enero en Compostela. Una enorme cantidad de personas inundó la ciudad gritando bien fuerte su oposición a la macrocelulosa que se pretende instalar en la comarca de A Ulloa. Este territorio vivo demostró, junto a muchas aliadas, su rechazo a la implantación de una industria que no sólo afectaría a la comarca de A Ulloa, sino a muchos de los territorios que pertenecen a la cuenca del río Ulla, tanto a sus ecosistemas como a los sistemas de producción alimentaria.

La manifestación, convocada por la Plataforma Ulloa Viva y PDRA, contó, entre muchas aliadas, con el proyecto de arte participativo Os Contos do Leite, impulsado desde Concomitentes desde el año pasado. El proyecto busca, bajo el liderazgo vecinal, poner en valor los modos de vida actuales de esta comarca a la vez que reivindica un futuro imbricado con la tierra. Entre las acciones vinculadas a esta concomitancia, que actualmente está en fase de deliberación colectiva, estuvo la de aprovechar las sinergias del arte para performar este grito colectivo. 

Gracias a muchas personas voluntarias que sostuvieron una larga tela de 150 metros, un río Ulla simulado atravesó la capital de Galicia durante la manifestación. La tela iba acompañada de numerosas pancartas, hechas por manifestantes, que representaban algunos de los elementos naturoculturales que acompañan al Ulla en su discurrir hasta la Ría de Arousa (vacas, truchas, berberechos, quesos, mejillones, distintos tipos de pájaros, etc.). Así, este gesto colectivo fue capaz de subrayar el hecho de que la macrocelulosa afectaría a muchos  de los territorios que baña el río.

Además de poder ser exhibido en centros artísticos, el arte está al servicio de la ciudadanía y tiene capacidad de crear nuevas imágenes icónicas para responder a los malestares contemporáneos. Esta larga tela que desembocó en una plaza tan significada como el Obradoiro, corazón de las grandes manifestaciones históricas gallegas, continuó una genealogía de manifestaciones, como la del Nunca Máis, en las que la ciudadanía demostró su anhelo por el cuidado de la vida desde el arte y la creatividad.